Niski poziom cukru we krwi (hipoglikemia): objawy, przyczyny, leczenie

Przyczyny niskiego poziomu cukru we krwi (lub hipoglikemii) s─ů liczne, a towarzyszy temu szereg nieprzyjemnych, aw ci─Ö┼╝kich przypadkach niebezpiecznych objawów. Wyra┼╝a si─Ö to w krytycznym spadku poziomu glukozy i mo┼╝na go zaobserwowa─ç zarówno u pacjentów z cukrzyc─ů, jak iu absolutnie zdrowych ludzi lub w innych chorobach. W niektórych przypadkach obni┼╝enie poziomu cukru nie jest niebezpieczne, ale w przypadku ci─Ö┼╝kiej hipoglikemii, pacjent mo┼╝e rozwin─ů─ç taki stan zagro┼╝enia jak ┼Ťpi─ůczka hipoglikemiczna.

Temat niniejszej publikacji b─Ödzie przydatny nie tylko dla osób chorych na cukrzyc─Ö, ale równie┼╝ nie cierpi─ůcych na t─Ö chorob─Ö. W tym artykule przedstawimy objawy, przyczyny i leczenie hipoglikemii. Ta informacja b─Ödzie dla Ciebie przydatna, a b─Ödziesz w stanie unikn─ů─ç nieprzyjemnych uczu─ç i konsekwencji, które ten stan jest w stanie dostarczy─ç, lub b─Ödziesz w stanie udzieli─ç pierwszej pomocy bliskim osobom cierpi─ůcym na cukrzyc─Ö.

Objawy

U zdrowych ludzi objawy obni┼╝ania poziomu cukru we krwi zaczynaj─ů si─Ö pojawia─ç z cz─Östo┼Ťci─ů 3,3 mmol / l, a u pacjentów z cukrzyc─ů pojawiaj─ů si─Ö wcze┼Ťniej, poniewa┼╝ich cia┼éo przyzwyczai┼éo si─Ö do sta┼éej hiperglikemii. U pacjenta cierpi─ůcego na t─Ö chorob─Ö przez d┼éugi czas pierwsze objawy mog─ů pojawi─ç si─Ö przy gwa┼étownym skoku warto┼Ťci glukozy (na przyk┼éad od 20 do 10 mmol / l). Specjaln─ů kategori─ů pacjentów z cukrzyc─ů, którzy s─ů niewra┼╝liwi na obni┼╝enie poziomu cukru, s─ů dzieci. Nie zawsze czuj─ů pocz─ůtek tego procesu, a rodzice lub lekarze podejrzewaj─ůcy wyst─ůpienie hipoglikemii musz─ů u┼╝y─ç glukometru, aby go wykry─ç.

Nasilenie objawów obni┼╝ania poziomu cukru we krwi mo┼╝na podzieli─ç na trzy stopnie: ┼éagodny, umiarkowany i ci─Ö┼╝ki.

Objawy łatwego obniżenia poziomu cukru do 3,3 mmol / l to:

  • zawroty g┼éowy i ból g┼éowy;
  • nerwowo┼Ť─ç;
  • s┼éabo┼Ť─ç;
  • dr┼╝enie w ciele;
  • zwi─Ökszone pocenie;
  • ┼éagodne nudno┼Ťci;
  • ostry g┼éód;
  • niewyra┼║ne widzenie.

Objawy umiarkowanie silnego poziomu cukru do 2,2 mmol / l wynosz─ů:

  • dra┼╝liwo┼Ť─ç;
  • niemo┼╝no┼Ť─ç koncentracji;
  • uczucie niestabilno┼Ťci podczas stania lub siedzenia;
  • powolna mowa;
  • skurcze mi─Ö┼Ťni;
  • nierozs─ůdny p┼éacz, agresja lub gniew.

Objawami ci─Ö┼╝kiego obni┼╝enia poziomu cukru we krwi poni┼╝ej 1,1 mmol / l s─ů:

  • utrata przytomno┼Ťci (┼Ťpi─ůczka hipoglikemiczna);
  • drgawkowe drgawki;
  • udar;
  • ┼Ťmier─ç (w niektórych przypadkach).

Czasami spada poziom cukru podczas nocnego snu. Aby zrozumie─ç, ┼╝e hipoglikemia rozpocz─Ö┼éa si─Ö u osoby ┼Ťpi─ůcej, mo┼╝na to zrobi─ç zgodnie z nast─Öpuj─ůcymi objawami:

  • pojawienie si─Ö niezwyk┼éego ha┼éasu;
  • l─Ök;
  • przypadkowe wypadni─Öcie z ┼éó┼╝ka lub próba wydostania si─Ö z niego;
  • chodzi─ç we ┼Ťnie;
  • zwi─Ökszone pocenie;
  • koszmarne sny.

Kiedy do┼Ťwiadczy┼ée┼Ť nocnego ataku hipoglikemii, osoba mo┼╝e odczuwa─ç ból g┼éowy po porannym przebudzeniu.


Czwarta faza

  • Trz─Ös─ůce si─Ö wsz─Ödzie i konwulsyjne szarpni─Öcia, naprzemiennie z konwulsyjnym dopasowaniem;
  • utrata wzroku;
  • omdlenie i rozwój ┼Ťpi─ůczki.

Pocz─ůtkowe fazy zespo┼éu hipoglikemii zwykle nie s─ů niebezpieczne dla mózgu i nie pozostawiaj─ů nieodwracalnych skutków. Wraz z nadej┼Ťciem ┼Ťpi─ůczki i brakiem terminowej i wykwalifikowanej pomocy mo┼╝liwe jest nie tylko zmniejszenie pami─Öci i zdolno┼Ťci intelektualnych, ale tak┼╝e pocz─ůtek ┼Ťmierci.

Leczenie

Aby wyeliminowa─ç objawy hipoglikemii, nale┼╝y zapewni─ç pomoc przez pierwsze 10-15 minut.Nast─Öpuj─ůce produkty mog─ů wyeliminowa─ç atak w ci─ůgu 5-10 minut:

  • cukier - 1-2 ┼éy┼╝eczki;
  • miód - 2 ┼éy┼╝eczki;
  • karmel - 1-2 szt .;
  • lemoniada lub inny s┼éodki napój - 200 ml;
  • sok owocowy - 100 ml.

Takie szybkie rozpocz─Öcie leczenia w wi─Ökszo┼Ťci przypadków przyczynia si─Ö do szybkiego wzrostu poziomu cukru we krwi i zapobiega rozwojowi ci─Ö┼╝szych objawów tego stanu. Nast─Öpnie pacjentowi nale┼╝y wyeliminowa─ç przyczyn─Ö hipoglikemii (je┼Ť─ç pokarm, odrzuci─ç os┼éabiaj─ůc─ů lub nieprawid┼éow─ů diet─Ö, przyjmowa─ç du┼╝─ů dawk─Ö insuliny itp.).

Pierwsza pomoc w przypadku zespołu hipoglikemii

Wraz z rozwojem zespo┼éu hipoglikemii stan pacjenta zmienia si─Ö bardzo szybko, a pomoc powinna by─ç udzielona natychmiast (nawet przed przybyciem brygady pogotowia ratunkowego). Sk┼éada si─Ö z nast─Öpuj─ůcych dzia┼éa┼ä:

  1. Po┼éó┼╝ pacjenta w pozycji poziomej i unie┼Ť nogi.
  2. Zadzwo┼ä po karetk─Ö pogotowia, podaj─ůc rzekom─ů przyczyn─Ö po┼é─ůczenia.
  3. Zdejmij nie┼Ťmia┼ée ubranie.
  4. Zapewnij ┼Ťwie┼╝e powietrze.
  5. Daj, aby wzi─ů─ç s┼éodycze w postaci picia.
  6. Je┼Ťli pacjent traci przytomno┼Ť─ç, nale┼╝y go obróci─ç na bok (aby zapobiec przywieraniu j─Özyka i uduszeniu przez wymioty) i s┼éodycze (w postaci cukru itp.)p.) le┼╝a┼é w policzek.
  7. W obecno┼Ťci strzykawki z Glucagonem wprowadzi─ç 1 ml podskórnie lub domi─Ö┼Ťniowo.

Za┼éoga karetki wykonuje do┼╝ylny zastrzyk 40% roztworu glukozy i uk┼éada kroplówk─Ö 5% roztworu glukozy. Nast─Öpnie pacjent zostaje przetransportowany na oddzia┼é intensywnej opieki medycznej, a podczas przeprowadzki mo┼╝na wykona─ç dodatkowe wstrzykni─Öcia leku.

Leczenie pacjentów ze ┼Ťpi─ůczk─ů hipoglikemiczn─ů

Po hospitalizacji pacjent otrzymuje dwa cewniki: do┼╝ylne i do usuwania moczu. Nast─Öpnie wprowadzono diuretyki, aby zapobiec obrz─Ökowi mózgu. Najpierw stosuje si─Ö diuretyki osmotyczne (mannitol lub mannitol). Pó┼║niej przepisuje si─Ö diuretyki ratunkowe (Furosemid).

Wprowadzenie insuliny krótkodzia┼éaj─ůcej odbywa si─Ö wy┼é─ůcznie pod kontrol─ů wska┼║ników cukru we krwi. Lek ten zaczyna by─ç stosowany tylko w obecno┼Ťci takich wska┼║ników glukozy, jak 13-17 mmol / l, poniewa┼╝ jego wczesne podanie mo┼╝e spowodowa─ç rozwój nowego ataku zespo┼éu hipoglikemii i pocz─ůtku ┼Ťpi─ůczki.

Pacjent jest zaplanowany na badanie przez neurologa i kardiologa, który ocenia wska┼║niki EKG i elektroencefalogramu.Dane z tych bada┼ä pozwalaj─ů nam przewidzie─ç mo┼╝liwy nawrót ┼Ťpi─ůczki i dostosowa─ç plan leczenia.

Po odej┼Ťciu ze ┼Ťpi─ůczki pacjent jest stale monitorowany, a endokrynolog koryguje taktyk─Ö swojego leczenia i diety, na podstawie danych uzyskanych z wyników bada┼ä laboratoryjnych i instrumentalnych. Na ostatnim etapie leczenia pacjentowi przepisuje si─Ö terapi─Ö nawadniaj─ůc─ů i detoksyfikacyjn─ů, która pozwala na usuni─Öcie acetonu we krwi i uzupe┼énienie utraconego p┼éynu.

Przed wypisaniem ze szpitala pacjentowi zaleca si─Ö konsultacje z lekarzami o w─ůskich profilach, które pozwalaj─ů zidentyfikowa─ç wszystkie mo┼╝liwe powik┼éania hipoglikemicznej ┼Ťpi─ůczki - zaburzenia kr─ů┼╝enia mózgowego, rozwój zawa┼éu mi─Ö┼Ťnia sercowego lub udaru, obni┼╝on─ů inteligencj─Ö, zmiany osobowo┼Ťci.

Z którym lekarzem si─Ö skontaktowa─ç?

Przy cz─Östym pojawianiu si─Ö objawów spadku st─Ö┼╝enia cukru we krwi konieczna jest konsultacja z endokrynologiem. W celu zbadania pacjenta lekarz przepisze niezb─Ödne badania laboratoryjne i testy instrumentalne.

Endokrynolog E. Struchkova Ye. V. mówi o hipoglikemii:

Obejrzyj wideo: HIPOGLIKEMIA (niedocukrzenie) - objawy, zwi─ůzek i.

Zostaw Sw├│j Komentarz