Wstrząs anafilaktyczny: objawy, nagły wypadek

Wstrząs anafilaktyczny jest natychmiastowym rodzajem reakcji alergicznej, która pojawia się w odpowiedzi na wielokrotny kontakt osoby z alergenem. Podczas pierwszego kontaktu z czynnikiem alergicznym powstają specjalne przeciwciała w organizmie, wielokrotny kontakt alergenu z którym prowadzi do wystąpienia wstrząsu anafilaktycznego. Obraz kliniczny wynika ze zwiększonej przepuszczalności ściany naczyniowej, upośledzonego mikrokrążenia, opadającego napięcia naczyniowego, skurczu mięśni gładkich oskrzeli i innych narządów.

Leczenie wstrząsu anafilaktycznego

Szok anafilaktyczny jest jednym z warunków, które zagrażają życiu pacjenta, wcześniejsza opieka medyczna jest zapewniona, tym większe prawdopodobieństwo pozytywnego wyniku. Dlatego też, gdy pojawiają się pierwsze objawy takiej reakcji alergicznej, konieczne jest natychmiastowe wezwanie zespołu pogotowia ratunkowego i rozpoczęcie udzielania poszkodowanemu pierwszej pomocy.

Przede wszystkim, jeśli to możliwe, należy zatrzymać kontakt z alergenem. Jeśli szok anafilaktyczny zaczął się rozwijać w odpowiedzi na wprowadzenie jakiegokolwiek leku, zastrzyk powinien zostać natychmiast przerwany, opaska uciskowa powinna zostać założona na kończynie nad miejscem wstrzyknięcia w celu spowolnienia leku w krwioobiegu.

Pacjent powinien położyć się na płaskiej powierzchni, odwrócić głowę na bok, w razie potrzeby unieruchomić język, aby zapobiec jego upuszczeniu, aw rezultacie uduszeniu. Konieczne jest również usunięcie ruchomych protez z jamy ustnej.

Kiedy przestajesz oddychać, musisz natychmiast rozpocząć resuscytację krążeniowo-oddechową (sztuczne oddychanie i pośredni masaż serca), który musi być kontynuowany aż do przybycia zespołu pogotowia ratunkowego - tylko lekarz może udzielić wykwalifikowanej pomocy.

Pacjent wymaga domięśniowego lub dożylnego podania leków. Przede wszystkim podaje mu się roztwory adrenaliny, norepinefryny lub mezaton. Również w leczeniu wstrząsu anafilaktycznego, leki przeciwhistaminowe (Dimedrol, Tavegil, Suprastin itp.), Kortykosteroidy, leki rozszerzające oskrzela, leki przeciwdrgawkowe itp. Są stosowane na etapie przedszpitalnym.

Oczywiście, każdy z nas nie ma w apteczce adrenaliny i innych leków potrzebnych pacjentowi w tej sytuacji, nawet jeśli są one dostępne, musisz mieć pewne umiejętności (umiejętność wykonywania zastrzyków) i wiedzę. Dlatego, będąc blisko osoby, która nagle wykazała oznaki szoku anafilaktycznego, najważniejsze jest, aby się nie zgubić i zrobić wszystko, co możliwe, aby uratować mu życie.Wzywając załogę karetki, bardzo ważne jest poinformowanie dyspozytora, że ​​ofiara ma objawy wstrząsu anafilaktycznego, ponieważ w tej sytuacji liczenie trwa przez kilka minut.

Zapobieganie wstrząsowi anafilaktycznemu

Jeśli znany jest alergen, na który reagowało ludzkie ciało wraz z rozwojem wstrząsu anafilaktycznego, skontaktuj się z nim w miarę możliwości.

Osoby z alergiami i astmą powinny unikać kontaktu z potencjalnymi alergenami. Jeśli osoba już raz doświadczyła wstrząsu anafilaktycznego i wie, co ją spowodowało, konieczne jest uniknięcie powtarzanego połknięcia substancji alergicznej w ciele, aby ostrzec lekarza i cały personel medyczny o obecności alergii na leki. Co więcej, należy to robić nawet w przypadku przepisywania innych leków.

Obejrzyj wideo: Jak ratownicy medyczni postępują z chorym z objawami wstrząsu anafilaktycznego?

Zostaw Swój Komentarz